اگر در روزهای آینده برق قطع شد و خاموشی رخ داد، تعجب نکنید! ۲ هفته پیش رو یک گنبد حرارتی سنگین به دلیل افزایش بی‌سابقه دمای هوا بالای سر آسمان ایران قرار می‌گیرد و خطر انفجار مصرف برق جدی است. فکر اینکه وزارت نیرو بتواند بیشتر از نیروگاه‌ها برق تولید کند هم از سرتان بیرون کنید.

قطعی برق

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگر در روزهای آینده برق قطع شد و خاموشی رخ داد، تعجب نکنید! ۲ هفته پیش رو یک گنبد حرارتی سنگین به دلیل افزایش بی‌سابقه دمای هوا بالای سر آسمان ایران قرار می‌گیرد و خطر انفجار مصرف برق جدی است. فکر اینکه وزارت نیرو بتواند بیشتر از نیروگاه‌ها برق تولید کند هم از سرتان بیرون کنید؛ راهی باقی نمانده مگر اینکه همه به فکر صرفه‌جویی در مصرف باشیم.

با اینکه ۴۰ درصد از مشترکان برق با مصرف کمتر و بهینه خود پاداش گرفته‌اند اما دیروز تمامی مقامات ارشد وزارت نیرو در مرکز ملی دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران جمع شدند تا جلوی ناپایداری احتمالی شبکه برق را بگیرند. جلسه‌ای که خروجی آن هشدار وزیر نیرو نسبت به جهش شدید تقاضای مصرف برق به دلیل افزایش بی‌سابقه دمای هوا بود. علی اکبر محرابیان، آخرین دستورها را صادر و اعلام می‌کند: بدون هیچ اغماضی برق اداراتی که نسبت به کاهش مصرف اقدام نمی‌کنند را قطع کنید و همه مولدهای تولیدکننده برق دستگاه‌های دولتی و حتی نظامی باید در مدار قرار گیرد.

توجه داشته باشید که افزایش هر یک درجه دمای هوا برابر با ۱۸۰۰ مگاوات مصرف برق بیشتر است و درجال حاضر مصرف برق ایران ۶۰ درصد مصرف ۲۷ کشور اروپایی است.

زنگ خطری که وزیر به صدا درآورد

وزیر نیرو تلاش دارد تا در روزهای پایانی صدارتش تا جای ممکن از اعمال خاموشی‌های خانگی خودداری کند، اما در ادامه نکاتی را به صورت صریح اعلام می‌کند:

- استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط روبه‌رو است و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه خلیج فارس که از زیرساخت‌های مناسبی نیز در حوزه برق رو به رو هستند به ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام کرده‌اند.

- قرار است تا واحدهای محدودی که به دلیل تعمیرات از مدار خارج هستند حداکثر تا امروز ظهر به مدار تولید وارد شوند تا در حوزه تولید با بالاترین ظرفیت ممکن در خدمت بخش‌های مختلف مصرف‌کننده برق باشیم و همان‌گونه که در ۲ سال گذشته باوجود ناترازی موجود میان مصرف و تولید توانستیم اوج بار مصرف برق را به نحو مطلوبی مدیریت کنیم امسال هم می‌توانیم از اوج بار با موفقیت عبور کنیم.

- تعداد اندکی از مشترکان بخش خانگی نیز مصارف بالای ۲ تا ۳ برابر الگو دارند که در دو هفته پیش رو ناگزیر هستیم به دلیل جلوگیری از تضییع حقوق دیگر مشترکان، ابتدا نسبت به محدودسازی برق آنها و در صورت لزوم نسبت به قطع برق آن‌ها اقدام کنیم.

- برخی ادارات همکاری نمی‌کنند و حداکثر همکاری آنها کاهش مصرف به ۱۲۰۰ مگاوات بوده که تا نقطه هدف ۳۰۰ مگاوات دیگر باید کمتر مصرف شود.

پشت صحنه چه می‌گذرد؟

مجتبی گیلوانژاد، رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو می‌گوید: از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد. او توضیح می‌دهد: با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌ بیش از ۴۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲۲۰۰ مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲۲۰۰ مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود.

زنان پیشگام شوند

بدون تردید زنان نقش مهمی در کنترل مصرف برق بر عهده دارند و می‌توانند به کمک دولت بیایند. کافی است تا در ساعت اوج مصرف برق یعنی بین ساعت ۱۱ تا ۱۸ هر روز، از استفاده همزمان و غیرضروری لوازم خانگی پرمصرف نظیر اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی خودداری کنند و از اعضای خانواده بخواهند تا دمای آسایش را روی ۲۴ درجه تنظیم کنند و کولرهای آبی را روی دور کند، قرار دهند.

خطر انفجار مصرف برق | چگونه جلوی خاموشی را بگیریم؟

کد خبر 868102
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    4 1
    لطفا چند تا نیروگاه جدید درست کنین انقدر تابستون پدر مردم رو در نیارد
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    خیلی عحیبه که انقدر ادعا میشود اصلا تحریم مهم نیست صادارات نفت هم داریم و دلار هست ولی حداقل 4 سال است که هر سال همین داستان ها وجود دارد و عاجز از ساخت چندتا نیروگاه هستید. دلیلش چیست؟؟؟